عوارض ارتودنسی
نوشته شده توسط : elham

عوارض ارتودنسی 

ارتودنسی دندان اولین و بهترین راه جهت صاف کردن دندان ها به حساب می آید. بسیاری از افراد این درمان را نسبت به راه های درمان دیگر موثر تر می دانند.

ما در مورد فواید ارتودنسی در گذشته بسیار صحبت می کنیم ، مزایایی که فراتر از زیبایی است و به حوزه سلامت کلی می رسد. اما در مورد عوارض یا خطرات چطور؟ آیا ارتودنسی عوارض دارد؟

پاسخ ما بله است. هرگونه عمل پزشکی یا دندانپزشکی بدون خطر نیست. در حالی که عامل خطر کم است ، احتمال عوارض نادر وجود دارد که می تواند مشکلات قابل توجهی را برای بیمار ایجاد کند.

ما در این بخش قصد داریم خلاصه ای از عوارض ارتودنسی را به شما بگوییم تا با اطلاعات کامل به این درمان انجام دهید.

پوسیدگی دندان یا بیماری لثه

هنگام بستن بریس ، تمیز کردن نواحی دندان ها و لثه ها که نزدیک یا زیر سیم های قوسی و براکت ها هستند دشوار است. هنگامی که دندان ها با دقت تمیز نمی شوند ، ذرات غذا می توانند در این مناطق گیر کنند. این امر باعث تجمع پلاک های دندانی می شود که خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن حداقل دوبار در روز و نخ دندان حداقل یکبار در روز هنگام استفاده از بریس بسیار مهم است تا از این نوع مشکلات مربوط به سلامت دندان جلوگیری شود.

عکس العمل های آلرژیتیک
به ندرت ممکن است یک بیمار ارتودنسی نسبت به لاستیک لاستیک در الاستیک ها یا فلز مورد استفاده در بریس واکنش آلرژیک نشان دهد. اگر شما یا فرزندتان به نیکل یا لاتکس حساسیت دارید ، قبل از شروع هرگونه درمان باید متخصص ارتودنسی خود را مطلع کنید. در این موارد ، الاستیک های بدون لاتکس و فلزات جایگزین وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

آسیب های بافت نرم و زخم های پوستی
وقتی از بریس استفاده می کنید ، گونه های داخلی ، لب ها و لثه های شما ممکن است در محل تماس با براکت ها و سیم های فلزی احساس درد کنند. همچنین ممکن است دچار زخم های پوستی شوید که بافت های حساس داخلی دهان به اجزای فلزی سخت بریس ها مالیده می شود. در صورت بروز هر یک از این موارد ، متخصص ارتودنسی می تواند درمان مناسب را برای کاهش درد و سوزش تجویز کند و به بهبود نقاط حساس کمک کند.

تحلیل ریشه

تحلیل ریشه کوتاه شدن ریشه ها در حین بریس است. گاهی اوقات این چیزی جز کمی تیز شدن نوک ریشه نخواهد بود و هیچ مشکلی درازمدت برای آن دندان ها ایجاد نمی کند. به ندرت ، برخی از بیماران ممکن است نیمی از یا بیشتر ریشه را کوتاه کنند. این می تواند بر سلامت و ثبات طولانی مدت دندان های آسیب دیده تأثیر قابل توجهی بگذارد.

اگرچه علت دقیق این امر به طور کامل مشخص نیست ، اما به نظر می رسد بستن بریس در مدت زمان طولانی (بیش از 2-3 سال) شانس وقوع آن را افزایش می دهد. بسیاری از متخصصان ارتودنسی از اشعه ایکس اولیه ، میانی و نهایی استفاده می کنند تا تعیین کنند که آیا در طول درمان تجزیه ریشه رخ داده است یا خیر.

کلسیم زدایی و حفره ها
همانطور که قبلاً اشاره شد ، رعایت بهداشت خوب دندان ها برای بیماران بریس ، هم برای سلامت و هم ظاهر دندان ها بسیار مهم است. کلسیفیکاسیون به صورت لکه های سفید روی دندان ها ظاهر می شود و اگر غذا و پلاک به طور منظم برداشته نشوند ، حفره ها به سرعت ایجاد می شوند. خوشبختانه با مسواک زدن کامل ، نخ دندان کشیدن و رژیم غذایی کم قند از این مشکلات پیشگیری می شود.

آنکیلوز

این یکی دیگر از عوارض نادر ، اما جدی است. آنکیلوز ترکیبی از ریشه دندان با استخوان است. اگر دندان قبلاً به استخوان فک زیرین جوش خورده باشد ، بریس ها نمی توانند آن دندان را حرکت دهند. در واقع ، همه دندان های اطراف شروع به حرکت در اطراف دندان حلقوی می کنند. این اجازه نمی دهد که دندان ها صاف و بایت شوند.

سابقه ضربه ای که در آن دندان توسط دندانپزشک مجددا کاشته شده است دارای میزان بالایی از آنکیلوز است ، اما غیر از این ، پیش بینی آن دشوار است. اشعه ایکس و معاینه بالینی ممکن است فقط در شرایط خاص باعث ایجاد آنکیلوز شود ، بنابراین این عارضه ای است که ارزش دانستن دارد.

عود
این یک عارضه نیست بلکه یک پیامد بالقوه است. عود حرکت و جابجایی دندان ها پس از برداشتن بریس ها است. به منظور جلوگیری از عود بیماری ، پس از درمان ، داروهای نگهدارنده در اختیار بیماران قرار می گیرد و اگر طبق دستورالعمل مورد استفاده قرار نگیرند ، خطر عود بسیار بالا است ، به ویژه بلافاصله پس از برداشتن بریس ها.

تمایل به حرکت دندان ها حتی چند سال پس از بریس وجود دارد ، اما این اغلب به دلیل تغییرات طبیعی مربوط به سن است که تقریباً در هر بیمار به درجات مختلف رخ می دهد. استفاده طولانی مدت از نگهدارنده ها می تواند از این امر جلوگیری کند.

در حالی که خطرات مربوط به درمان ارتودنسی وجود دارد و اگرچه برخی از آنها در صورت وقوع ممکن است مشکلات قابل توجهی ایجاد کنند ، احتمال وقوع آن کم است.

برای اشنایی با عوارض ارتودنسی به طور کامل و دقیق می توانید بر روی کلمه عوارض ارتودنسی کلیک کنید.





:: برچسب‌ها: عوارض ارتودنسی , شاهکار دنتال ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: